Între Apocalipsa 3, 15-16 şi Etica Nicomahică II, 6, 28-34

Există o categorie de autori care se înscriu niciunde. Am evitat dubla negație ("nu se înscriu niciunde") pentru a nu da logicienilor apă la moară. Şi pentru a-i irita pe puritanii limbii.

Aceasta nu grație neputinței cronicilor de a-i încadra, sau grație vreunei anume originalități, ci din cauza căldicelului care îi caracterizează. Nici pur-sânge, nici gloabă, nici hârb, nici ceramică ming, nici canis, nici lupus.

Aurora Liiceanu e un astfel de autor. Nu se adresează mâncătorilor de semințe sau purtătorilor de papuci atunci când merg la teatru, dar unui specialist îi apare ridicol de superficială. Cu Valurile, smintelile, păcatele. Psihologiile românilor ni s-a întărit de tot această părere. Nu e Carmen Harra cu cărțile ei de doi bani (altfel destul de scumpe), nici Dale Carnegie care provoacă un soi de greață amestecată cu deznădejde atunci când vorbeşte despre salesmanship, dar nici pretenția de a fi aidoma lui Françoise Dolto sau a lui Donald Winnicott nu o poate avea.

De ce între Apocalipsă şi Etica Nicomahică?

Apoc. 3, 15-16: "Ştiu faptele tale: că nu eşti nici rece, nici fierbinte. O, de-ai fi rece sau fierbinte! Astfel, fiindcă eşti căldicel... am să te vărs din gura mea".

Etica Nicomahică II, 6, 28-34: "Virtutea este un fel de medietate (μεσότης, cale de mijloc)... Excesul şi insuficiența aparțin viciului, în timp ce virtuții îi este proprie  calea de mijloc".

Lecturând în aşteptarea a ceva nou, a ceva inedit, ceva inedit care nu apare deloc pe parcursul a peste 300 de pagini, ai impresia că ți-ai risipit timpul de pomană. Iar această aşteptare nu este una ca în Deşertul tătarilor, e doar una care te tâmpeşte. Citez la întâmplare: "Timpul erodează afectivitatea, dar absența face ca schimburile afective să nu funcționeze. Aşa că expresia ochii care nu se văd se uită conține, fără îndoială, un adevăr". Ce descoperire! Epocală! În altă parte autoarea descoperă că prin comunicare se rezolvă neînțelegerile sau că "există şi tineri care, confruntați cu viața, devin peste noapte adulți". Magistral!

Sau: "Uneori, relațiile de afaceri merg dincolo de afaceri şi atunci încep necazurile. Lumea afacerilor nu este o lume cu regulilor stricte şi nici cu comportamente clar prescrise, astfel încât pot avea loc ceea ce se numeşte erotizarea muncii". Mai departe ne este explicat că "fiecare om are propria definiție a iubirii şi propria reprezentare despre o relație satisfăcătoare, bună". Şi cartea este plină de astfel de "analize". Mai banal decât atât ar fi însemnat să cadă în "de duzină". Dar Aurora Liiceanu nu e un autor "de duzină". E doar un autor al căii de mijloc, unul virtuos, după Aristotel, căci calea aceasta a lui "nici...nici" asigură conformitatea cu regulile, asigură un oarecare succes, o reuşită. În felul acesta oricine se poate pune la adăpost de orice risc. La mesure qui la définit et la fait être elle-même n'est pas une mesure d'elle même, mais une mesure de l'activité dont elle est le degré mesuré (J. Tricot).

După noi însă, apocaliptici - am putea spune, Aurora Liiceanu trebuie vărsată din gura noastră!

Pentru că analizele sunt insipide şi lipsite de orice inovație sau originalitate, cartea e o struțo-cămilă: nu e nici o carte de psihologie, nici într-o manieră literară nu e construită, nu e eseu, nici analiză psihanalitică, nici roman, nici anamneză nu poate a fi socotită cu toate că, poate, se doreşte acest lucru.

Pentru că se simte un aer de superioritate al autorului față de persoanele prin intermediul cărora s-a construit cartea - ori lucrul acesta ni se pare dizgrațios. Nu este frumos, doamnă, să îți tratezi "pacienții" desconsiderându-i!

Pentru că niciodată, sau aproape niciodată (acest "aproape" l-am adăugat  pentru că ne-o fi scăpat ceva pe undeva - din cauza monotoniei scriiturii, a aerului că totul e o labă tristă am mai citit şi vertical) autoarea nu declamă că nu se pricepe, că e depăşită de situație. Le ştie pe toate! Asemenea autori se auto-suprimă. Mai ales când apar atât de des platitudini în genul: "Traiectoria vieții e diferită de la un individ la altul. Și totuşi, chiar atunci când oamenii aparțin unei alte culturi şi unor societăți diferite, pot apărea anumite trăsături similare, stabilind compatibilități".

Trebuie deci să observăm că sunt motive suficiente pentru a ne depărta de sensul aristotelic al dilemei şi de a ne apropia de Apocalipsă. Simplul fapt că  deții o anumită notorietate, că ai un cuvânt, o frază bine structurate, dar goale de conținut, de moduri figurate şi cu sens, nu garantează reuşita unei scriituri. Simplul fapt că nu există nimic care să poată fi supus vreunei anume interpretări: literală, psihologică, ş.a oferă un motiv serios să declarăm avortată această încercare de scriitură. Nicăieri nu este implicată nicio dificultate care ar putea să fie provocatoare, iar dacă aceasta este o constatare, atunci ajungem să regretăm recele - măcar acesta ar fi constituit motiv de zeflemea.

 

Comments

recunosc: natura zâmbetului posibil să aibă și o notă de subiectivitate (am asistat - acum două zile, într-un alt spațiu virtual, la o laudatio semnată de un critic relativ tânăr, dar de notorietate, din spirit de cavalerism și, probabil, de reciprocitate).

 

în sfârșit, cineva are curajul de a spune lucrurilor pe nume fără să se lase impresionat de anvergura celui analizat și nici de ipoteticele uși pe care (probabil) și le închide astfel.

 

personal, sper să ajungi în acea categorie de analiști pe care editurile să îl caute și căruia să îi propună recompense nu pentru a scrie despre x sau y; dimpotrivă, pentru a nu (mai) scrie despre x sau y (iar, aici, cu siguranță zâmbetul are nota sa de obiectivitate).

 

 

felicitări.

Mulțam. E doar ceea ce cred. La anina cu caldiceii!

 

Mai devreme am citit un interviu cu A. Liiceanu distribuit de careva pe Facebook. Cât o zi de post, plin de locuri comune a căror valoare unică era că ținea legată compoziția, ca orezul din ardeiul umplut. Nu ai ce-i reproșa Aurorei Liiceanu, iar ardeiului umplut nu-i poți bate obrazul că nu-i în capul listei de fine cuisine.

 

Faină comparatia cu ardeiul. Multam de trecere si semne

Add a comment

Plain text

  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.