Sec și indigest

Nu pot trece cu vederea o scriitură care începe așa: “una dintre cele mai luminoase figuri ale literaturii ruse... Lermontov este socotit cântărețul libertății și al mâniei”. Plasat în clarobscuritatea provocată de străvechi păreri cum că literatura (sau zicerea despre ea* – indiferent cum am numi-o: critică, eseu, articol, dare de seamă, istorie literară ș.a) nu mai înseamnă doar gramatică + cultură + ceva har, ci ar fi un soi de  împroprietărire a unei idei, împrospătare a ei prin cuvintele-ți, mă văd (iar) în postura (deloc incomodă) de a analiza un articolaș despre Lermontov al Ioanei Dana Oniciuc ( Răzvrătitul).

(Nu cred a reuși a înțelege prea curând, în era tuturor dicționarelor-online posibile și imposibile, de ce într-o revistă virtuală, deci care, pentru mintea mea, poate fi accesată având o minimă conexiune la internet, apar atunci când se scrie despre diverși autori și datele biografice ale acestora! Accesez, neicăăăă!!! www.lexilogos.com unde am marile dicționare ale lumii, enciclopedii: Larousse, Britannica, Diderot-ul & d’Alambert-ul, Retro-Bibliothek etc., dicționare de citate, traduceri, toponime, ilustrații și toți dracii din lume)!

Aceasta a fost doar o paranteză!

Atunci când deschid o “scriere-despre” am pretenția să găsesc în ea fie și numai un gram de ceva nou, o licărire de idee, un minim aport cognitiv sau sufletesc, un ceva delirant, carnavalesc, un ceva doct, orice! Numai să nu fie o platitudine așa cum este scrisa despre Lermontov. Autori precum Ioana Dana Oniciuc se auto-suprimă, fac maculatură virtuală. Nici măcar nu reușesc să mă irite. Ba da! Dar o fac în modul cretinoid că uit cele ortodoxe (citește literal) și, vorba lui Nietzsche din Genealogie, “tot respectul, așadar, pentru spiritele bune care i-ar putea guverna pe acești istorici ai moralei! Din păcate, sigur este însă că tocmai spiritul istoric (s.n., M.A) le lipsește, că i-au părăsit tocmai toate spiritele cele bune ale istoriei”.

Pe parcursul scrierii despre Lermontov ni se relatează: “rămas orfan de mamă de la trei ani, micul Lermontov (n.n., M.A, te apucă și râsul: “micul”!) este crescut de bunica sa, la moșia Tarahanî (n.n., M.A, bănuim că este de importanță crucială specificarea numelui moșiei: Tarahanî). Aici cunoaște viața oprimată a poporului și învață să urască iobăgia”.

No comment!

Cei care dețin frâiele a ceea ce Sf. Augustin numea in omni litteratura (citiți “in omni literatura de azi”) să facă ceva! E datoria lor ca asemenea texte să dispară din paginile revistei. Nu fac cinstei nimănui. Nici defuncților despre care se scrie, nici celor care citesc și văd în aceste scrieri abordări serioase. Tot defuncți (culturali).

Mai aflăm că: Universitatea din Moscova este “unul dintre cele mai însemnate centre culturale ale Rusiei”, că existau “profesori reacționari” (mor de râs! nu pot să nu îmi aduc aminte de celebra: futu-vă muma în cur de reacționari) la această Universitate, că Lermontov petrece “doi ani grei” la școala de ofițeri, că..., că... .

Ulterior aflăm “vinovatul”! Adevăratul “vinovat”: Aleksandr Ivnovici Herzen! Numai că, ceea ce nu cunoaște autoarea articolului despre Lermontov, după trecerea tumultului revoluțiuonar, Herzen devine un democrat radical, adversarul revoluționarismului de tip iacobin, atât de îndrăgit de bolșevici și, se pare și de Ioana Dana Oniciuc.  O arată foarte clar V. Tismăneanu în The Devil in History.

V. Tismăneanu argumentează că marxismul oficial, de care gândirea lui Herzen e străină (în această capcană cade Ioana Dana Oniciuc) era sec, arid, aseptic, indigest și ajunsese la un nivel deplorabil al limbii de lemn. Lucru care se poate spune despre ceea ce se se dorea a fi un articol care să amintească, în data de 16 iulie, de ziua morții lui Lermontov: sec și indigest.

(Pușkin e numit “marele bard”).

Aceasta a fost tot o paranteză!

(Despre “doctorul Maier” – e vorba despre Dr. Nikolai Vasilievici Maier**, un om foarte urât cu un picior mai scurt decât celălalt sau, cu unul mai lung decât celălalt – funcție de punctul de vedere al... membrului, dar foarte bun profesionist, cult, a first class talker, liberal și, cel mai probabil francmason, ni se spune că e “un om cu concepții înaintate”).

Tot paranteză!

Articolul se încheie apoteotic prin stâlcirea limbii și a urechilor române: “este curmată viața speranței poeziei ruse”.

Acum: sau cineva face mișto sau cei care scriu aici cred că aburelile acestea caricaturistice au vreun sens. Înclin să cred că este vorba despre o carență majoră în bagajul de “cărți cetite” al celor care se strecoară în paginile acestei reviste. Există indicii clare, expuse mai sus – pe care ne abținem să le comentăm, că nu există nici măcar o minimă pregătire, un minim har în a scrie, o minimă strădanie, măcar, de a face ca aceste “construcții” să nu stârnească ilaritate și, câteodată, nervi. Să nu uităm că scriitura trebuie să presupună o rupere, o smulgere din sine, un conflict care se dă între interiorul celui ce scrie și exterior. Scriitura e un “produs” pentru exterior. Ne abținem, din nou, de la comentarii malițioase, dar Lermontov nu merită tratat așa. Pentru și simplul fapt că pot exista unii care te pot “scuipa pentru că nu l-ai citit pe Rilke”.

 


* În Hermeneutica ideii de literatură, A. Marino remarcă existența unei sinonimii tacite, frecvent acceptate dintre literatură și poezie, zicerea despre literatură și însăși literatura! Astfel, ea datează încă din antichitate (litteratura = producții poetice, cf. Symmachus, Ep., I,8) și contină și azi firesc și fără inhibiție. În sec XVIII litterature și poetry, pièces de poésie și morceaux de littérature, litteratura și poesia, Gedicht și Litteratur reprezentau noțiuni riguros identice. Atitudine întâlnită și mai târziu la Mallarme, Raymond etc… Metonimia, circularitatea și ambiguitatea devin inevitabile.

** vezi Laurence Kelly, Lermontov: Tragedy in the Caucasus, Tauris Parke Paperbacks, NY, 2003

Add a comment

Plain text

  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.